“Catalunya ultima la constitució del Consell Català de l’Alimentació, un òrgan consultiu del Departament d’Agricultura en el qual estaran presents totes les baules de la cadenataria alimentària”
L’objectiu és dotar-se d’un instrument per defensar i potenciar el que està considerat com el principal sector econòmic de Catalunya, generador del 18% del volum de negoci de la indústria, el 15% del valor afegit brut i del 16,3% de l’ocupació .
Acaba de sortir a informació pública el decret de creació d’aquest consell, que estarà adscrit a la conselleria que lidera Meritxell Serret i que es preveu que comenci a funcionar aquest mateix any per impulsar la competitivitat de l’empresa alimentària catalana.
Segons la memòria justificativa del projecte, Catalunya constitueix el major clúster agroalimentari d’Europa i compta amb un patrimoni gastronòmic únic, per la qual cosa requereix d’un instrument que exerceixi d’observatori i de pont entre tots els agents implicats. Així, el Consell Català de l’Alimentació serà un òrgan de caràcter col·legial destinat a l’assessorament, participació i col·laboració entre els representants de l’Administració i els diferents agents del sector agroalimentari.
![]() |
Meritxell Serret, Consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació./ELENA RAMON |
Agents representats
En aquest sentit, a més de la Generalitat, formaran part del consell els productors agraris i ramaders, la indústria alimentària, les cadenes de supermercats i els consumidors. Podrien seure-hi organitzacions agràries com Unió de Pagesos, Jarc i Asaja; la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (Fcac); el Consell d’Empreses Distribuïdores d’Alimentació de Catalunya (Cedac); les patronals Foment del Treball i Pimec; la Federació catalana de DOP-IGP; el Consell de les Persones Consumidors; i la Federació Catalana de Bancs dels Aliments, a més de diversos departaments de la Generalitat, institucions públiques com el Irta, l’Incavi i Prodeca i la Federació de Municipis i l’Associació Catalana de Municipis.
El Govern considera prioritari el sector alimentari pel paper que exerceix en la redistribució de riquesa a tot el territori i vol potenciar la qualitat de la producció i les exportacions. Està previst que passin pel Consell Català de l’Alimentació totes les qüestions relacionades amb polítiques públiques alimentàries des del vessant econòmic, social i mediambiental.
Per agilitzar el seu funcionament, el consell tindrà quatre comissions: cadena alimentària; competitivitat i internacionalització; gastronomia i territori; i malbaratament alimentari i sostenibilitat.
Noticia publicada a Expansión