“Les exportacions espanyoles de productes porcins baten rècords i ja apunten als 5.000 M € anuals.”
Per primera vegada a la història, un país extraeuropeu -Xina- s’ha convertit en el primer mercat exterior per a Espanya de productes carnis de porcí per volum, concentrant una mica més del 20% de les exportacions, segons les dades difoses per Alberto Herranz, director de la Interprofessional del Porcí de Capa Blanca (Interporc).
Durant l’últim any s’han duplicat les vendes de carn i elaborats a la Xina, passant de 209.000 t el 2015 a les 419.000 t de 2016. Així mateix, altres 4 països asiàtics estan entre els nostres 11 principals compradors: Japó, Corea del Sud, Hong Kong i Filipines. “La nova realitat econòmica mundial s’ha vist reflectida en la internacionalització del sector porcí espanyol”, ha assenyalat Herranz.
![]() |
No obstant això, tot i que la importància del mercat asiàtic, especialment el xinès, és molt destacable, Alberto Herranz ha recalcat que la Unió Europea segueix sent el nostre principal mercat i que França es manté com el nostre primer mercat en facturació, amb 759 M €.
Forta acceleració: + 21%
En general, 2016 ha estat un any de forta acceleració en el creixement de les exportacions de carn i elaborats de porc, que s’han incrementat un 21% en volum i un 16,5% en valor, amb més de 2 milions de t. i més de 4.500 M € venuts (veure dades completes en l’informe adjunt, a través de l’enllaç a sota assenyalat).
En els últims 8 anys, la suma de l’augment ha estat del 68% en volum i el 84% en valor. I les previsions apunten que les exportacions seguiran a l’alça al 2017, amb la xifra de 5.000 M € a l’horitzó.
Herranz ha indicat que aquest èxit del sector porcí espanyol es deu a la confluència de diferents factors, entre els quals ha destacat “la unitat del sector; un model de producció sostenible i segur; l’especialització i professionalització en totes les àrees de la cadena de valor; i la visió global que ens ha portat a produir pensant en el món com un sol mercat “. Així mateix, ha destacat el treball que realitzen en benefici del desenvolupament del sector les organitzacions i associacions que conformen Interporc.
78% per carn
Per productes, gairebé el 78% de la facturació exterior del sector porcí espanyol prové de la venda de carns fresques, refrigerades o congelades i despulles. El segueixen els pernils i paletes guarits, amb el 9,3% i els embotits amb el 8,2%. Per la seva banda, la cansalada suposa el 3,2% i la resta de productes l’1,5%.
Espanya es situa com una de les quatre grans potències mundials en exportacions de carn i elaborats del porcí. Aquests productes ocupen la dotzena posició entre els béns espanyols més exportats i el tercer lloc dins el sector agroalimentari, tan sols per darrere de fruites i hortalisses, segons les dades difoses per Interporc. El sector agroalimentari espanyol va augmentar les seves exportacions en valor un 5,48% el 2016, fins als 47.784 M €.
Informe dades exportacions porcí – 2016 Interporc
Noticia publicada a www.alimarket.es