El passat 23 de novembre de 2017 es va celebrar a ACCIÓ la jornada Interclústers Euskadi, Navarra i Catalunya, on INNOVACC hi va assistir.
Després de la benvinguda de la sessió realitzada pel Sr. Joan Romero, conseller delegat d’ACCIÓ, es va parlar de les Polítiques de Clúster a Catalunya, Euskadi i Navarra, on es va destacar la llarga trajectòria de Catalunya i Euskadi treballant en aquest àmbit, a càrrec dels directors d’ACCIÓ, SPRI i SODENA.

A continuació, el Sr. Joan Martí, gerent de dinamització de clústers d’ACCIÓ, va explicar els 7 mals hàbits que no ha de seguir mai un clúster i les recomanacions de funcionament de cada entitat, que són:
1. Disposar d’una estratègia d’actuació clara, decidida pels socis i la seva Junta Directiva.
2. Prioritzar les tasques a realitzar i per tant, evitar una desfocalització.
3. Cal ser dinàmic i evitar l’immobilisme. El clúster ha de ser un agent clau de suport i adaptació al canvi.
4. No pensar només a curt termini i tenir visió de futur i tenir molt clar cap a on es va.
5. Evitar el lobbisme. El clúster no és el lloc per fer més pressió només perquè disposa de més associats que un altre o perquè els seus associats són empreses molt grans.
6. Calen visites freqüents als associats i per tant, estar connectats físicament amb l’ecosistema evitant l’aïllament al despatx.
7. Cal evitar les conductes apàtiques i ser proactius.
Seguidament tres clústers, van presentar la seva entitat i la seva forma de treballar:
- Functional Print Cluster de Navarra: va explicar el canvi estratègic de les empreses del sector d’arts gràfiques. Es van adaptar les tecnologies d’impressió convencional cap a la impressió funcional. Per exemple, les màquines que imprimien etiquetes es van adaptar per imprimir circuits electrònics o sensors. Això va permetre la fundació i l’èxit del clúster, gràcies també a proves prèvies amb centres tecnològics de referència per assegurar la viabilitat tècnica de les noves adaptacions. Al mateix temps, s’ha permès crear nous perfils professionals a través dels estudis de Formació Professional.
- Clúster Gourmet de Catalunya: es va fer un resum de les accions que han desenvolupat recentment, sempre enfocades al consumidor final. Per exemple, la inauguració d’una botiga física a Barcelona de productes Gourmet dels socis del clúster (Vins & Co) i també una botiga online anomenada Catalonia Gourmet Market.
- Clúster Gaia d’Euskadi: dels 3 clústers és el més veterà (fundat al 1983) i es va explicar els canvis que ha anat “patint” l’entitat per tal d’adaptar-se al mercat. Actualment és el clúster de la indústria de coneixement i tecnologia aplicada (ICTA) que fomenta la innovació col·laborativa i realitza uns 65 projectes anuals. Ens van explicar casos d’èxit com per exemple el projecte Gaia Trade Factory, on es van ajuntar diferents empreses per tal de sol·licitar licitacions a nivell europeu. També es va parlar de la importància dels Living Labs per tal de que la gent entengui les tecnologies amb les que treballen. Es va destacar la importància de la Formació Professional per tal de formar treballadors de nous perfils professionals que van apareixen en el mercat.

I ja per finalitzar la sessió del matí es van fer diferents grups de treball: impacte estratègic dels clústers sobre les empreses, Shared Value (on va participar INNOVACC), col·laboració interclúster, participació en xarxes i projectes europeus i governança. Les conclusions extretes de cada grup de treball es van posar en comú, per tal de que tots els clústers poguessin disposar de tota la informació i els aspectes més rellevants comentats.

Per la tarda es va realitzar una xerrada de TCI network explicant en què consisteix la xarxa i la seva forma de treballar, i la importància de formar-ne part.
I per finalitzar, es van portar a terme reunions Cluster to Cluster, on INNOVACC es va reunir amb el Clúster de l’Energia i el clúster Aclima de Medi ambient d’Euskadi; i el Clúster Agroalimentario i el Functional Print Cluster de Navarra L’objectiu de les trobades era la possibilitat de col·laboració a través dels socis de cada entitat.