Els XI Premis NAOS guardonen un projecte d’Eurecat, la URV i l’Hospital Sant Joan de Reus per la seva promoció d’una alimentació saludable a les escoles

El projecte, denominat EYTO-KIDS, ha consistit en una intervenció basada en el màrqueting social liderada per adolescents per estimular els estils de vida saludables entre escolars d’educació primària.

Els XI Premis Estratègia NAOS han guardonat  el centre tecnològic Eurecat (membre de Tecnio), la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat Rovira i Virgili (URV), i l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus pel projecte EYTO-Kids (European Youth Tackling Obesity in Kids), en reconeixement a la seva contribució a la promoció d’una alimentació saludable en l’àmbit escolar.

Els premis NAOS, que atorga l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició del Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social, tenen com a finalitat reconèixer i donar major visibilitat a programes, intervencions o altres iniciatives que entre els seus objectius contribueixin a la prevenció de l’obesitat, mitjançant la promoció d’una alimentació saludable i de la pràctica d’activitat física regular.

Els investigadors d’aquest projecte són les doctores Rosa Solà, Elisabet Llauradó, Lucía Tarro, Magaly Aceves-Martins i Montse Giralt i el doctor David Moriña.

EYTO-Kids, una contribució en la millora dels estils de vida dels escolars

L’objectiu del projecte EYTO-kids, que va tenir finançament de l’Obra Social La Caixa, a la convocatòria Acció Social 2015, va ser millorar els estils de vida, mitjançant la implicació d’adolescents que van crear, dissenyar i implementar activitats per als escolars més joves que ells, a partir d’activitats basades en estratègies d’educació entre iguals i de màrqueting social per facilitar l’elecció d’hàbits saludables, com la reducció del consum de begudes ensucrades, de menjar ràpid i de dolços i del temps passat davant les pantalles.

En concret, EYTO-Kids va consistir en un estudi pilot que va ser implementat a les escoles d’educació primària de Reus. En conjunt, hi van participar quatre instituts i vuit escoles com a grup d’intervenció i tres instituts i vuit escoles com a grup control.

Els adolescents cursaven 1er i 2on d’ESO i els escolars de primària cursaven 4rt i 5è de primària i la intervenció va englobar cinc etapes: la capacitació dels adolescents, el disseny de les quatre activitats i la seva exhibició, estandardització i implementació a les escoles.

En total, els adolescents van dissenyar quatre activitats: Passaverdura, basat en el programa de televisió Pasapalabra®; Afruitats, basat en el programa de televisió Boom®; Gimcana de l’activitat física i el joc de les begudes saludables, basat en el joc de l’oca i el Trivial®.

Tant els adolescents com els escolars van ser avaluats abans d’iniciar la intervenció i al final, amb una enquesta formada per quatre tests validats, on se’ls preguntava pels seus estils de vida: activitat física, consum de fruita, verdura, consum de begudes ensucrades i hàbits sedentaris, entre altres detalls. El grup control va ser avaluat al mateix temps que el grup intervenció, però sense rebre cap activitat.

Després de deu mesos, hi van participar 702 escolars (375 intervenció i 327 control) i 202 adolescents (94 intervenció i 98 control). Al finalitzar l’estudi, en el grup intervenció, el 50 per cent dels escolars prenia més d’una fruita al dia, i el 70 per cent feia més d’una hora d’activitat física diària. A més a més, comparat amb el grup control, es va poder observar un augment en les nenes del grup intervenció de 15,6 minuts a la setmana d’activitat física.

Específicament en nenes, comparat amb el grup de control, s’ha reduït un 8,4 per cent el percentatge de consum de llaminadures setmanal, un 5,9 per cent el percentatge de consum de menjar ràpid setmanal i un 14,5 per cent el percentatge de consum de refrescos. En el cas dels nens, comparat amb el grup control, ha disminuit un 8,2 per cent el percentatge dels que estan més de dues hores davant de la pantalla cada dia.