El sector del porc és el que menys impuls ecològic té a Catalunya. En canvi, el dels ous i els pollastres va en augment cada any. Tots dos, però, estan a la cua tant en nombre d’explotacions com de l’augment anual. Per davant, i com a més nombrós, hi ha el vaquí de carn, que representa el 52% del total de la ramaderia ecològica, seguida de l’oví de carn, amb un 13%, i l’equí i el cabrum de carn, amb un 10%.
L’avicultura i els ous representen el 3% i van augmentar el 2017 en un 5,56% pel que fa als ous, amb 57 explotacions, tot i que no ho va fer amb la carn, de les quals hi ha 35 explotacions. En canvi, amb el porcí hi ha només 2.500 truges a tot Espanya que es crien amb les normes ecològiques. A Catalunya, l’empresa Llavora té una explotació de 48 mares en cicle tancat que comporta produir 500 porcs l’any.
En canvi, i com explica Pino Delàs, de l’empresa, sí que hi ha interès per part de la indústria a trobar porc ecològic, però “no hi ha ni prou porcs ni prou garrins per engreixar”. El cost de produir en ecològic és molt més alt, “amb la mateixa mà d’obra pots fer 2,3 engreixades de porc normal a l’any i treure 1.500 porcs o només treure’n 500 d’una sola engreixada”, explica. Delàs va parlar, però, del Lluçanès i Osona com a zona d’oportunitat “fent el canvi del porc actual a l’ecològic”. Això sí, calen dos anys per fer la transformació.
Més oportunitats hi veu Joan Bassets, de l’empresa Ecogarrotxa, en el pollastre i els ous ecològics. “El retorn, amb els ous, és ràpid sempre que no es vulgui fer una distribució o venda directa”, va dir Bassets, que defensa acords amb la distribució.
Notícia publicada en el diari el 9 Nou del dia 01/03/2019