INNOVACC va organitzar el 18 de desembre al restaurant La Deu d’Olot la 1a Jornada d’Immersió Estratègica. La segona sessió d’aquestes Jornades d’Immersió Estratègica es farà el dia 27 de gener de 2020 a l’Edifici el Sucre de Vic.
Inicialment s’havien de celebrar les Jornades d’Immersió Estratègica d’INNOVACC els dies 17 i 18 d’octubre de 2019 però finalment, es van posposar.
La benvinguda als assistents a la jornada va anar a càrrec d’Esteve Espuña, president d’Associació Catalana d’Innovació del sector carni porcí “INNOVACC”.
Narcís Grèbol va parlar dels reptes de l’etiquetatge nutricional frontal i del que suposarà el Nutriscore per a les empreses càrnies. Va explicar que el reglament Nutriscore s’ha escollit per la seva màxima capacitat per influir en els consumidors. Alguns països inicialment reticents a la seva aplicació, com Alemanya, finalment han acceptat implementar-lo als reglaments del 2020. Els governs favorables a la seva aplicació a la UE actualment són els de França, Alemanya, Bèlgica, Holanda i Espanya. Grèbol va exposar diferents estratègies de reformulació per aconseguir producte amb millor nivell Nutriscore, però també per a altres criteris que es fixi l’empresa (etiqueta neta, etiquetatge nutricional, salut, sostenibilitat, valors ètics, legislació i distribució).
Susanna Barquín, de PRODECA, va parlar de tendències de consum de productes carnis pels propers anys a nivell mundial, i va explicar algunes oportunitats d’exportació des de Catalunya als principals mercats. Va dir que la forta demanda de carn de porcí de Xina és conjuntural, i creu que cal treballar a mig i llarg termini en el posicionament en nous mercats emergents, principalment a Amèrica Llatina i Àfrica. Caldria incrementar les exportacions amb més valor afegit, d’elaborats carnis, principalment curats. En aquest sentit, va explicar que des de Prodeca s’està treballant en una campanya per a internacionalitzar el consum de pà amb tomàquet, acompanyat d’embotit o altres aliments catalans. També va recomanar apostar per la innovació i la cooperació, per a conèixer i desenvolupar -entre altres coses- noves alternatives de proteïna.
Jordi Serrano, de Future for Work, va parlar de les noves mentalitats a les empreses del segle XXI. Va dir que actualment ja no és el gros el que es menja al petit, és el ràpid el que es menja al lent. S’ha instal·lat a les empreses la cultura de l’agilitat. Tampoc es tracta de ser molt digital, es tracta de ser àgil, de saber adaptar-se als canvis ràpidament. Va recomanar definir i aplicar bé una cultura de treball específica a cada empresa, i va constatar que els nous tipus de lideratge han passat del control a la capacitat d’influència.
Àlex Ruiz, d’ARLee Consulting, va centrar la seva xerrada en la captació de talent per a les empreses, i va destacar les diferències principals en els diferents grups de població per edats (Baby Boomer: nascuts 1944-1964; Gen X: 1965-1979; Millenial: 1980-1994; Gen Z: 1995-2015). Sobre els Millenials i els Gen Z va dir que no volen treballar per diners i prou, cerquen altres valors. Demanen transparència dels seus caps, volen capacitat de progressar, voldrien fer part de la feina a casa, horaris flexibles, etc. Va afegir que la majoria d’empreses no tenen plans de substitució de càrrecs estratègics de l’empresa. Va explicar opcions per evitar que aquests càrrecs vulguin marxar de l’empresa i també per a reduir els riscos en cas d’haver de substituir-ne.
Joaquim Vives, de Solina, va fer una exposició de la futura generació d’alimentació vegetal. Va explicar que, per exemple a UK un 29% de la població és flexiteriana (tendeixen a menjar poca carn) i només un 6% són vegetarians i vegans. Segons una previsió de Nacions Unides el 2040 baixarà un 3% el consum de carn convencional, augmentarà un 9% el consum de productes vegans i es preveu una important franja de consumidors de productes carnis “sense animals”. Per això, Vives creu que s’obren noves oportunitats per a les empreses càrnies que són els que estan millor preparats per oferir aquesta nova varietat de productes vegetals o bé mixtes carn-vegetal.
Tots els assistents a la jornada, després d’escoltar les diferents ponències van poder fer uns tastets de nous productes “carnis” amb vegetals de noves combinacions i textures de Solina Ibérica SLU, socis del nostre clúster.