Subvencions del Programa INNOVAE de l’IDAE

Volver atrás

31/07/2026

Durant el mes de setembre s’obrirà el termini de sol·licitud de subvencions del Programa INNOVAE de l’IDAE per a projectes únics, innovadors d’estalvi i eficiència energètica (Fons Nacional d’Eficiència Energètica, FNEE), que té com a objectiu incentivar projectes únics i innovadors d’estalvi i eficiència energètica que redueixin el consum final d’energia mitjançant la implementació de les millors tecnologies disponibles en els sectors següents:

1. Mobilitat sostenible

2. Indústria

3. Edificis existents del sector terciari

4. Sistemes de refrigeració

Pressupost

Aquesta primera convocatòria té un pressupost de 115 milions d’euros procedents del Fons Nacional d’Eficiència Energètica, amb el pressupost distribuït en quatre subprogrames diferents, cadascun dirigit a un dels sectors esmentats anteriorment.

Condicions i Convocatòria

Condicions: Ordre TED/569/2026, de 4 de juny, per la qual s’aproven les condicions reguladores del programa d’incentius per a projectes únics, innovadors d’estalvi i eficiència energètica (Programa Innovae)

Convocatòria de sol·licituds: Resolució de 17 de juliol de 2026 del Consell d’Administració de l’Institut per a la Diversificació i l’Estalvi de l’Energia (IDAE), M.P., per la qual s’obre la primera convocatòria de sol·licituds del programa per a projectes únics i innovadors d’estalvi i eficiència energètica (INNOVAE). Extracte de la Resolució de 17 de juliol de 2026, publicada al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) núm. 177, de 22 de juliol de 2026

Publicat a la Base de Subvencions Nacional (BDNS), identificador: 920153.

Termini de presentació de sol·licituds i durada del programa

Les sol·licituds de finançament d’aquesta convocatòria, juntament amb la documentació adjunta, es podran presentar des de les 9.00 h del 15 de setembre de 2026 fins a les 12.00 h del 18 de novembre de 2026, a través del sistema en línia corresponent allotjat al portal de subvencions de la seu electrònica de l’IDAE. La sol·licitud i la documentació adjunta s’han de presentar en espanyol.

Un cop hagi passat el termini anterior per a la presentació de sol·licituds, aquesta convocatòria es tancarà i no s’acceptaran més sol·licituds.

Característiques:

A continuació, es detallen les característiques clau de cadascun dels subprogrames:

1. Projectes únics en mobilitat sostenible

Objectiu: Promoure mesures que redueixin els desplaçaments o millorin l’eficiència energètica en el transport

Pressupost: 30 milions d’euros

Línia de subvencions: concessió, en règim de concurrència competitiva, de subvencions

Marc normatiu: Ordre TED/569/2026, de 4 de juny

Beneficiaris: empreses amb personalitat jurídica pròpia (microempreses, petites, mitjanes i grans empreses). Persones físiques que exerceixin una activitat econòmica, inscrites en el Cens d’Empresaris, Professionals i Retencions a l’Agència Tributària de l’Estat. Consorcis i grups empresarials amb personalitat jurídica pròpia. Universitats i centres de recerca i desenvolupament amb personalitat jurídica pròpia. El sector públic al qual es refereix l’article 2 de la Llei 40/2015, de 1 d’octubre

Iniciatives elegibles: iniciatives innovadores que s’emmarquin en una de les categories següents:

Categoria 1. Iniciatives que redueixen els desplaçaments o fomenten el canvi modal cap a modes de transport més eficients

Tipus 2. Iniciatives que promoguin el cotxe compartit i/o el cotxe concertat, tant en zones urbanes com interurbanes, fent així els desplaçaments més eficients. Solucions de mobilitat en zones rurals on hi ha una menor disponibilitat de serveis de transport públic i una major dependència dels vehicles privats.

Categoria 3. Aplicacions de les tecnologies digitals: solucions basades en el Big Data o la intel·ligència artificial que redueixin el consum d’energia vinculat a la mobilitat.

Categoria 4. Mesures que promoguin l’estalvi d’energia final i una major eficiència en el sector del transport per carretera.

Requisits: estalvi mínim: 60 toe/any

Despesa mínima elegible: 200.000 € per projecte

Ajut màxim: 4.500.000 € per projecte

Període màxim d’execució: 18 mesos

2. Projectes únics en el sector industrial

Objectiu: promoure millores tecnològiques en processos industrials que redueixin el consum energètic final

Pressupost: 30 milions d’euros

Règim d’ajuts: concessió, en règim de concurrència competitiva, d’ajuts en forma de subvencions

Marc normatiu: Ordre TED/569/2026, de 4 de juny

Beneficiaris: empreses del sector industrial, amb codi CNAE 2025: 07. Extracció 07. Extracció de minerals metàl·lics, 08. Altres indústries extractives, 09. Activitats de suport a la indústria extractiva, 10. Indústria alimentària, 11. Fabricació de begudes, 13. Indústria tèxtil, 14. Fabricació de confecció, 15. Indústria del cuir i productes relacionats, 16. Indústria de la fusta i del suro, excloent-ne els mobles, l’espart i la cistelleria, 17. Indústria del paper, 18. Impressió i reproducció de suports enregistrats, 19. Plantes de coc i refinament de petroli, 20. Indústria química, 21. Fabricació de productes farmacèutics, 22. Fabricació de productes de cautxú i plàstic, 23. Fabricació d’altres productes minerals no metàl·lics, 24. Metal·lúrgia, 25. Fabricació de productes de metall, excepte maquinària i equips, 26. Fabricació de productes informàtics, electrònics i òptics, 27. Fabricació d’aparells i equips elèctrics, 28. Fabricació de maquinària i equips n.e.c., 29. Fabricació de vehicles de motor, remolcs i semiremolcs, 30. Fabricació d’altres equips de transport, 31. Fabricació de mobles, 32. Altres indústries manufactureres, 33. Reparació, manteniment i instal·lació de maquinària i equips, 35. Subministrament d’electricitat, gas, vapor i aire condicionat, 36. Captació, potabilització i distribució d’aigua, 37. Captació i tractament d’aigües residuals, 38. Activitats de recollida, tractament i eliminació de residus, 39. Activitats de descontaminació i altres serveis de gestió de residus, empreses de serveis energètics.

Projectes elegibles: Projectes destinats a millorar la tecnologia de processos industrials que redueixin el consum energètic final del procés mitjançant la millora de l’eficiència energètica.

No són elegibles els següents:

Instal·lacions de cogeneració.

Instal·lacions d’energies renovables que no aconsegueixin un estalvi d’energia final

Requisits: estalvi mínim: 20 %

Despesa mínima elegible: 100.000 € per projecte

Ajut màxim: 2.000.000 € per projecte

Període d’execució màxim: 24 mesos

Equivalent financer màxim: 4.000.000 € de subvenció per ktep d’estalvi d’energia final

3. Projectes únics per a la renovació d’edificis existents del sector terciari per assolir l’estatus d’emissions zero

Objectiu: facilitar que els edificis existents assoleixin l’estatus d’emissions zero.

Pressupost: 30 milions d’euros

Règim d’ajuts: concessió, en règim de concurrència competitiva, d’ajuts en forma de subvencions

Marc normatiu: Ordre TED/569/2026, de 4 de juny

Beneficiaris: empreses amb personalitat jurídica pròpia (microempreses, petites, mitjanes i grans empreses). Universitats i centres de recerca i desenvolupament amb personalitat jurídica pròpia. El sector públic tal com es defineix a l’article 2 de la Llei 40/2015, de 1 d’octubre. Empreses de serveis energètics. Associacions de propietaris o grups d’associacions de propietaris d’edificis. Organitzacions sense ànim de lucre que serveixin l’interès general dins del tercer sector, associacions i fundacions.

Activitats subvencionables: actuacions que englobin dues o més de les categories següents:

Categoria 1. Millora de l’eficiència energètica de l’envolupant de l’edifici

Categoria 2. Incorporació de tecnologies de ventilació eficients des del punt de vista energètic als sistemes de calefacció dels edificis

Categoria 3. Incorporació de tecnologies de distribució i emissors de calefacció eficients des del punt de vista energètic als sistemes de calefacció dels edificis

Categoria 4. Millora de l’eficiència energètica dels sistemes d’il·luminació interior

Categoria 5. Incorporació de tecnologies d’automatització i control als sistemes del edifici que consumeixen energia i/o generen energia i/o emmagatzemen energia

Categoria 6. Instal·lació d’equipaments integrats in situ que generin electricitat, calor o refrigeració a partir de fonts d’energia renovable, reduint així el consum final d’energia

Categoria 7. Instal·lació d’equipaments per a la digitalització de l’edifici, específicament per millorar la seva preparació per a aplicacions intel·ligents, incloent-hi connexions cablejades passives a l’interior o cablejat estructurat per a xarxes de dades i la part auxiliar de la infraestructura de banda ampla de la propietat a la qual pertany l’edifici, però excloent les connexions cablejades o el cablejat per a xarxes de dades a l’exterior de la propietat

Requisits: certificat d’eficiència energètica A o B a l’escala d’emissions de CO₂

Estalvi mínim: 60 % d’energia primària i 20 % d’energia final

Despesa mínima elegible: 1.000.000 € per projecte

Ajut màxim: 3.000.000 € per projecte

Període màxim d’execució: 24 mesos

4. Projectes especials per a la substitució de generadors de refrigeració

Objectiu: promoure la substitució de grans sistemes de refrigeració per compressió mecànica (amb una potència elèctrica instal·lada superior a 100 kW)

Pressupost: 25 milions d’euros

Règim d’ajuts: concessió, en règim de concurrència competitiva, d’ajuts en forma de subvencions

Marc normatiu: Ordre TED/569/2026, de 4 de juny

Beneficiaris: empreses amb personalitat jurídica pròpia (microempreses, petites, mitjanes i grans empreses). Persones físiques que duguin a terme activitats econòmiques. Universitats i centres de recerca i desenvolupament amb personalitat jurídica pròpia. Consorcis i grups empresarials amb personalitat jurídica pròpia. El sector públic a què es refereix l’article 2 de la Llei 40/2015, de 1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic. Empreses de serveis energètics

Actuacions subvencionables: obres de renovació que impliquin la substitució de grans sistemes de refrigeració per compressió mecànica, directa i indirecta, per nous sistemes de compressió o la connexió a xarxes de refrigeració urbana.

Aquestes han d’incloure la substitució de compressors de refrigeració amb una potència elèctrica instal·lada de 100 kW o més.

Es consideraran elegibles els següents:

  • Sistemes de refrigeració

Tots els elements inherents al projecte de renovació de sistemes de refrigeració o aire condicionat, com ara les unitats de condensació, i els sistemes de regulació, monitorització, control, gestió remota i gestió de la instal·lació.

El següent no serà elegible per a finançament:

  • Sistemes de refrigeració per absorció i adsorció.

Les noves instal·lacions de refrigeració no han de tenir un potencial d’escalfament global (GWP) de 150 o superior.

Requisits: estalvi mínim: +20 %

Despesa mínima elegible: 100.000 € per projecte

Ajut màxim: 2.000.000 € per projecte

Període màxim d’execució: 18 mesos

magnifiercrossarrow-left
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram